Dato og tid er 15. august 2018, 19:58

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny Bruger
Ny Bruger

Hej.
Er der nogen der bruger FL som har mastereret ting med Maximus
(eller andre der har nogle generelle tips til master)?
jeg har forsøgt mig lidt med det, og jeg synes efterhånden jeg kan få et rimeligt resultat.
Det er bare ikke heelt højt nok i forhold til andre tracks på soundcloud fx.
Jeg får det som regel til at ligge godt omkring 0 på db. meter(til tider lige lidt lavere)
men jeg synes stadig det mangler lidt volume.
Jeg vil helst ikke over compresse.
Er det ligemeget, hvor højt ens mix er før master?
selvfølgelig medmindre det ligger og peaker omkring nul.
jeg holder som regel mine ting ca. ved -6 db.

Hardcore Bruger
Hardcore Bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Amager
Jeg plejer nogen gange at bruge to limitere når jeg skal optimere loudness. Første limiter til at tage alle peaks og næste til at optimere loudness!

Jeg har faktisk også tit kunne hente meget loudness ved at limite de små peaks væk, på hvert lydspor., før masteren. Hvis man fjerner alle de små peaks på de forskellige spor, kan de give en del headroom i helheden.

Ny Bruger
Ny Bruger

Junge skrev:
og næste til at optimere loudness!.

What? :lol:

RipClaw skrev:
Hej.
Er der nogen der bruger FL som har mastereret ting med Maximus
(eller andre der har nogle generelle tips til master)?
jeg har forsøgt mig lidt med det, og jeg synes efterhånden jeg kan få et rimeligt resultat.
Det er bare ikke heelt højt nok i forhold til andre tracks på soundcloud fx.
Jeg får det som regel til at ligge godt omkring 0 på db. meter(til tider lige lidt lavere)
men jeg synes stadig det mangler lidt volume.
Jeg vil helst ikke over compresse.
Er det ligemeget, hvor højt ens mix er før master?
selvfølgelig medmindre det ligger og peaker omkring nul.
jeg holder som regel mine ting ca. ved -6 db.

Det er ligegyldigt, hvor højt dit mix er inden mastering. Det vigtige er, at det er et godt mix. Det afgør lydniveauet ikke. Hvis du partout vil kigge på et meter, når du skal lytte, skal du kigge på den gennemsnitlige RMS og ikke peaks, der intet siger om den generelle lydstyrke i et nummer.

Nugen har nogle plugs til monitoring - der er gratis alternativer f.eks voxengo span.

Et hårdt EDM track ligger gerne omkring -5db - -4db rms - det er ikke noget, jeg vil anbefale til hiphop, hv9r dynamikken og transistenterne har godt af at blive bevaret. Det kommer dog HELT an på nummeret.

Tag et par referencenumre, du syntes lyder godt og matcher din produktion lydmæssigt, og mål hvor de ligger henne. Så har du en pointer. Hvis dit mix ikke er optimalt, vil du få tydelige artifacts, når du prøver at få det op i volume (bunden mudrer, diskanten skærer ubehageligt osv .... det bliver ganske simpelt ubehageligt at lytte på.)

Hardcore Bruger
Hardcore Bruger
Brugeravatar

Det jeg mener er, at hvis et track generelt ligger på fx -6 dB, og der for eksempel er et lille peak et sted i tracket, som peaker ved -2 dB, ville jeg starte med at fjerne det først med en limiter, og bagefter putte en limiter på der efter gaine, og sætte outputtet til -0.4 dB.

Super Bruger
Super Bruger

Geografisk sted: Viby J
"Det er ligegyldigt, hvor højt dit mix er inden mastering. Det vigtige er, at det er et godt mix. Det afgør lydniveauet ikke. "

Uenig. Når jeg sender tracks til mastering skruer jeg altid en del ned på master-sporet, så der er masser af haedroom nårdet skal masteres. Hvis man fyrer helt op, så har master-manden ikke meget at gøre godt med.

Måske misforstår jeg?

Ny Bruger
Ny Bruger

Vince-Vega skrev:
"Det er ligegyldigt, hvor højt dit mix er inden mastering. Det vigtige er, at det er et godt mix. Det afgør lydniveauet ikke. "

Uenig. Når jeg sender tracks til mastering skruer jeg altid en del ned på master-sporet, så der er masser af haedroom nårdet skal masteres. Hvis man fyrer helt op, så har master-manden ikke meget at gøre godt med.

Måske misforstår jeg?

Nej, du har helt ret. Jeg mente i forhold til OP skrev, at han var bange for, at det var for lavt. -6db er et godt sted for et mix at peake - det gør dog intet, hvis det er lavere eller lidt højere. Hellere lavt end for højt når vi taler mix.

Hardcore Bruger
Hardcore Bruger
Brugeravatar

True ! Grineren Nickname tabersvin ^^

Hardcore Bruger
Hardcore Bruger

Vince-Vega skrev:

Måske misforstår jeg?

Øh, nu må jeg lige blande mig.. Er det ikke dårlig praksis "bare" at skrue ned for masteren før man sender et mix afsted? skal man ikke hellere balancere DB på de forskellige spor så det ikke er nødvændigt at have master sporet lavere end 0db?..

man kan jo i hvert tilfælde sige at det ikke vil afhjælpe clipping særlig godt hvis du stadig har f.eks en kickdrum der peaker helt oppe i det røde..

Super Bruger
Super Bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: 2400 NV - The SunShine State
Ske skrev:
Øh, nu må jeg lige blande mig.. Er det ikke dårlig praksis "bare" at skrue ned for masteren før man sender et mix afsted? skal man ikke hellere balancere DB på de forskellige spor så det ikke er nødvændigt at have master sporet lavere end 0db?..

hmm jo og samtidig nej...
jeg tror at problematikken med opløsning og korrekt gain staging betød/betyder mere ved 16 bit... så længe du holder det i 24 bit burde det være ok - men gør det nu bare rigtigt alligevel!! :D
Du gør også dig selv en tjeneste ved at gaine på selve inputtet af hver kanal, så signalet ligger et sted mellem -6 og 0, før du overhovedet rører en fader.

@junge: hvis du kan se tydeligt hvad det er der peaker, ville det nok gøre mere for din lyd at bruge et eller andet der kunne softclippe den kanal - eller på mixet for den sags skyld (bare lad vær med at går amok) - og så gå i limiteren efter det...

og så, ja... et godt mix betyder meget mere end """loudness"""

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time