Dato og tid er 15. oktober 2018, 22:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Vejrtrækning
Hardcore Bruger
Hardcore Bruger
Brugeravatar

Hej derude

Jeg sad og tænkte på noget helt teknisk rapmæssigt.

Hvis man vil kunne rappe i længere tid af gangen, uden at trække vejret, er der så visse vejrtrækningsøvelser der hjælper? Kan man helt simpelt øve sig i at holde vejret længere, og derved også kunne det når man rapper?

Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Geografisk sted: Göteborg
Jeg er ikke rapper så tag det med et gran salt...men jeg tænker umiddelbart at det ikke handler om at holde vejret.

Det handler simpelthen om at du jo puster luft ud når du rapper, og derfor tømmer lungerne. Den eneste måde at gøre noget ved det er at øge den mængde luft dine lunger kan indeholde, og det er nærmest umuligt.

Jeg tror at du får meget mere ud af at fokusere på at skrive vejrtrækningspauser ind i dine vers, og at øve dig på at trække så meget luft ind på så kort tid som muligt, uden at du lyder som en støvsuger :)

Super Bruger
Super Bruger

Geografisk sted: Horsens
Et par øvelser jeg finder brugbare... Holde en tone (uanset det lyder godt eller ej) så længe som muligt... Da man jo også i mange tilfælde bevæger sig når man rapper kan det være en god ting at lave øvelsen mens man går... Forsøg f.eks. at holde tonen mellem 2 lygtepæle eller andre fixpunkter.

Øvelser i at "trække vejret med maven" er også gode, har dog gelmt de fleste af dem men lur mig om ikke det kan googles! Men som JC siger så handler det hele om mængden af luft du kan rumme.

Har prøvet at sidde og klippe hver vejrtrækning ud af et vokalspor hvilket absolut ikke gør noget godt (for min rap i hvert fald) Det lød meget unaturligt. Syns helt klart at vehtrækninger de rigtige steder kan forbedre flowet og gør rappen mere... hvad skal man kalde det... menneskelig måske???

På dobbelttempo rap forsøger jeg selv at praktisere flere men meget kort inhaleringer af luft... Men find ud af hvad der fungere for dig!

Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Kan huske at jeg engang så en dokumentar omkring OutKast, hvor de snakkede om da de var signet på deres første label. Totalt ghettolabel, hvor de netop øvede sig i at kunne rappe mere tight og med færre påtrængte "åndedrætspauser". Det gjorde de ved, hele slænget, at løbe rundt om blokken og rappe deres tekster, så de blev tvunget til at kunne det.
Det er også til dels rigtigt det som JC siger, men man kan jo sagtens tæske sin kondi op til formålet, for man bliver jo forpustet når man rapper, og ved at have en højere kondi bliver man mindre forpustet, og derved har man brug for mindre/kortere pauser midt, og til sidst i versene/sangene :)

Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Geografisk sted: Göteborg
Xeren skrev:
Det er også til dels rigtigt det som JC siger, men man kan jo sagtens tæske sin kondi op til formålet, for man bliver jo forpustet når man rapper, og ved at have en højere kondi bliver man mindre forpustet, og derved har man brug for mindre/kortere pauser midt, og til sidst i versene/sangene :)

God pointe...det var bare for at pointere at hvis problemet er at der ikke er luft nok til at få ordene ud, er det begrænset hvad man kan gøre andet end at øve sig i at få så meget luft ind som muligt, og trække vejret de rigtige steder.

Men du har helt ret, hvis problemet er at man bliver forpustet er løbeture en god kur :)

Hardcore Bruger
Hardcore Bruger
Brugeravatar

Tusind tak for svarene! De er meget brugbare. Nu synes jeg nemlig jeg har nået det punkt som rapper, hvor jeg skal gå lidt længere ned i detaljerne, så det vil jeg kigge på.

Veteran
Veteran
Brugeravatar

Geografisk sted: 7430 ikast
Xeren skrev:
man bliver jo forpustet når man rapper, og ved at have en højere kondi bliver man mindre forpustet, og derved har man brug for mindre/kortere pauser midt, og til sidst i versene/sangene :)

er det derfor rick ross aldrig speedrapper? :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time