Dato og tid er 16. oktober 2018, 09:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Geografisk sted: Göteborg
Hvorfor laver du musik, hvad er målet og hvad gør du for at nå det?

Hvad er drømmen? Berømmelse? Respekt? Penge?

Vi er en ret blandet flok her på siden, og har vel også forskellige tilgange til det at lave musik. Jeg har altid lavet musik, men har aldrig rigtig set det som en karriere eller noget der skulle et bestemt sted hen. Det er mest for min egen skyld egentlig.

At komme nogen steder med musik kræver meget arbejde, og jeg har for længe siden indset at jeg ikke kan/vil prioritere det højt nok til at gøre det til mere end en hobby.

Men hvad med jer andre...hvor vil i hen? Og hvor målrettede er i i forhold til at komme derhen?

Mit indtryk er lidt at mange går rundt med en drøm om at gøre musikken til en levevej, eller i hvert fald til noget der kan kaldes for en slags karriere. Men jeg tror også at mange med den slags drømme ikke gør sig helt klart hvor meget arbejde det kræver, og hvor målrettet man skal være for at opnå det.

Hvad er jeres tilgang til det?

Hardcore Bruger
Hardcore Bruger
Brugeravatar

Nu er jeg kun 16 år gammel, og har derfor tiden med mig, kan man sige. Prøver så vidt muligt at gøre det jeg har lyst til, hvilket er at lave musik. Det der betyder mest for mig, tror jeg faktisk er respekt, selvfølgelig efter egen fornøjelse. Tror det er en rapperting, det med de lidt store armbevægelser :mrgreen:

Tænker sgu ikke så meget på fremtiden, går i 1.g nu, og så må jeg se hvad tiden bringer når det bliver rigtig seriøst. Jeg tager i hvert fald et sabbatår efter skolen, der opdager jeg sikkert en del ift. hvad jeg har lyst til. Lige nu gør jeg det bare fordi jeg ikke kan lade være, men må da indrømme, at jeg nogengange tænker hvor meget mindre kompliceret det ville være, slet ikke at skulle bekymre sig om ens musikalske "karriere". Men så går der 10 minutter, og så er jeg helt fikseret igen.

Hardcore Bruger
Hardcore Bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Albertslund
Personligt elsker jeg musik og siden når jeg kunne huske, at lave beats/musik har altid været et spændene eventyre.
For mange år siden kunne jeg sige det var pga. berømmelse jeg træde ind i det, men nu kan jeg sige at jeg har pure passion for musik. Jeg synes hvis personen har en realistisk ide om potentialitet i sig selv, brænder for det, arbejder hårdt på det man sidder med og producer nogle godt, så skal penge nok ”Komme af sige selv”.
Mit drøm er at eje mit egen studio og samarbejde med dem det er også passioneret, men selvfølgelig kræver det at man har tid (bills don't pay themselves), forståelse og forstand på sit sh#¤.

https://soundcloud.com/martinabeats
Music is a form of art, and art is your creation!

Super Bruger
Super Bruger

Geografisk sted: Viby J
Super spændende emne at tage op!

Personligt, så laver jeg musik fordi det først og fremmest interesserer mig. Jeg er udemærket klar over, at det ikke bliver en levevej (især ikke i DK) og derfor tæller min videregående uddannelse også først.

Jeg håber dog, at jeg stadigvæk som familiefar i 2031, har et hyggeligt lille studie med min 2000XL nede i et kælderrum hvor jeg stadig kan lave beats og cratedigge. Nu må vi se :D

Fast Bruger
Fast Bruger

Jeg forsøger at sprede mig lidt, men er smertefuldt bevidst om alle de krumspring man skal gøre sig for at kunne leve af det

Det er jo vildt deprimerende at læse om hvad man skal arbejde med for at kunne gøre det til en levevej. Det er vildt hårdt og jeg ville ikke udskifte min tilværelse for at rejse hele tiden eller arbejde med lortekunstnere og sælge ud.

Heldigvis har jeg ikke talent for det poppede og er frigjort fra de gængse former

Derudover finder jeg det mere interessant at skabe en signaturlyd og arbejde med folk der sætter pris på dette

Jeg synes det er ekstremt udfordrende og kreativt forførende at lege med beats, samples, atmosfære og andre musikere/producere som udfordrer ens potentiale/evner

Her den anden dag læste jeg artiklen i Ud & Se med Den Sorte Skole, og derigennem fik jeg genvakt en bevidsthed omkring det fede ved at lave hiphop/beat- og sample orienteret musik

Det er simpelthen fedt at skabe verdener - det er dejligt at være kreativ og uanset hvad der sker med ens kærlighedsliv, penge, uddannelse osv......så har man kreativiteten.
Kreative sysler er fandme vigtige og mange mennersker har glemt det

Respekt?....pjoeh, hvis den er oprigtig

Anerkendelse - helt sikkert!

Berømmelse - næh, tak

Jeg ville elske at kunne sidde og lave musik hele dagen - Mine egne projekter og til forskellige rappers, som jeg er nede med.....men det er vist ret utopisk tænkning

Jeg lever muligvis for at lave musik, men ville ikke bryde mig om at skulle leve af det.......ikke i forhold til hvad der, realistisk set, kræves af en

Godt spørgsmå som lægger op til en interessant tråd:-) Kuules

https://soundcloud.com/user9155925

Hardcore Bruger
Hardcore Bruger

Cool tråd! rigtigt fedt emne.

Der er mange steder, hvor man kan tage fat må siges. Også rigtig fedt at læse hvordan folk tyder det.

En ting, tænker jeg, er hvad man vil med sit musik, i form af det færdige produkt som et beat, en sang etc. Og det andet så hvorfor man laver/dyrker det.

Jeg laver/ dyrker det af flere årsager, men først og fremmest fordi jeg har et stærk behov for at udtrykke mig. Det er fantastisk hvad man, jeg, kan få afløb for, i den proces hvor man skaber og laver musik. Lige meget hvilken følelse jeg sidder inde med, kan jeg få den udtrykt og få afløb for den igennem musik.

Jeg har ingen planer om at skulle leve af min musik. For mig er det en hobby, der som så mange andre hobbies, fungerer som et frirum hvor jeg kan dyrke fordybelsen og nærmest opnå noget meditativt i form af, at timer kan føles som minutter.
Dernæst må "målet" være at tilegne mig evner, så jeg kan skabe lige præcis den lyd jeg ønsker og nu engang skulle have i hovedet.

Hvad jeg så gerne vil med mit færdige produkt (foruden selv at høre det en million gange) er at bevæge noget hos nogen. Enten vække en ny eller genkendelig følelse, eller fange deres opmærksomhed og samtidig dele en tanke eller et budskab med dem.

Og som Komakino har fat i, tænker jeg, at grundlinjer hedder glæden ved det kreative, i hvert fald for mit vedkommende.

Fast Bruger
Fast Bruger

I hear ya Forman

Det er så cool at bruge inspirationen, som man har akkumuleret bevidst eller ubevidst, og via denne inspiration kreere noget som rykker ved og i folk

Gerne så de bliver inspireret:-)

De bedste ord man kan høre om ens musik, er når nogen bliver inspireret eller opløftet af det man laver:-)

Fast Bruger
Fast Bruger

"Hvad jeg så gerne vil med mit færdige produkt (foruden selv at høre det en million gange) er at bevæge noget hos nogen. Enten vække en ny eller genkendelig følelse, eller fange deres opmærksomhed og samtidig dele en tanke eller et budskab med dem."

Netops:-)

Veteran
Veteran
Brugeravatar

Geografisk sted: Et mørkt hul
Jeg vil ikke en skid med mit musik. Sådan har det ikke altid været, for der var en gang hvor jeg var ung og ambitiøs.
Jeg er så ukendt, at folk jeg har kendt i mange år ikke en gang ved, at jeg en gang i mellem laver beats. Selv dem der ved det, har ikke en gang hørt noget af det (undtagen en enkelt gang hvor jeg spillede et remix for dem... fordi jeg var fuld).

Jeg gør det udelukkende for sjov, og min eneste ambition er, at folk på HHP kan høre det en gang imellem, og fortælle mig at det er dårligt.

Jeg er heller ikke længere interesseret i at samarbejde med nogen, og jeg regner med at den dag der kommer rap på, bliver den dag jeg selv griber mikrofonen.

"Han granskede sit hjerte og så alt sit had, al sin ondskabsfuldhed, og han erkendte med et koldt blik, som en læge, der undersøger en patient, at denne ondskabsfuldhed ikke var andet end fordærvet kærlighed."

Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh. S
Jeg har altid følt det at lave musik som et kald, og en stor del af min identitet, men som tiden er gået er kreativiteten og drivkraften mere eller mindre forsvundet. Jeg laver stadig musik, men jeg har slet ikke den samme passion for det som jeg havde tidligere, og føler det ofte som en pligt frem for noget jeg syntes er fedt. Jeg elsker stadig at lede efter samples, og bruger MEGET tid på det, men når det kommer til at skulle sidde og sætte det sammen og alt det, så er det ligesom filmen knækker, hvilket har resulteret i at jeg efterhånden har opbygget et samplebibliotek som nok ville gøre en masse misundelige, og ikke mindst irriterede over at alt det guld der bare ligger der og rådner :)
Selvkritik har samtidigt altid været min værste fjende og er nok en stor del af grunden til jeg aldrig er kommet videre, og for mange år siden opgav ambitionerne om at blive DK´s Premier. Jeg har dog stadig planer om en dag at lave noget færdigt og få smidt det på gaden, men som sagt er det en evig kamp med mig selv at blive nok tilfreds med noget til at smide det på en udgivelse i eget navn.
En anden ting er selvfølgelig også at det med at indspille, mixe osv. fylder en meget større del af mit liv end det at lave musik.

Hardcore Bruger
Hardcore Bruger

Mit mål med min musik er ret simpelt, at have noget at leve for!
Det er den stoltheds følelse jeg får når jeg kan mærke at noget jeg har lavet bare VIRKER, og det kan af og til få mig til at føle mig som et geni.. - og så er der følelsen man får når folk man ikke kender gi'r en props, både til koncerter og på tracks.. Den anden dag var jeg ude og optræde og mødte i den forbindelse en anden rapper der sagde han havde fulgt mig i 2 år og synes jeg var super nice.. det var en mega lækker følelse, især fordi jeg ikke anede jeg havde followers der gik så "langt" tilbage..

Jeg må sige jeg føler med femmar, meget af min tid går pt. også med indspilning, mix og master ,og det er ikke ligefrem den mest kreative del af processen.. til gengæld kan man stadig sagtens være stolt af sit produkt - at selvkritik er din værste fjende er der nok en hvis sandhed i, på den anden side er selvkritikken også super vigtig hvis man vil beholde sin integritet, og der er da også mange musikere der ville have godt af lidt mere af den..

Der udover så jo, jeg laver også musik for pengene..
Jeg har ikke nogen planer om at kunne leve af det hele mit liv, men det er da rart at der kan dumpe lidt Koda penge ind i ny og næ, plus penge for koncerter, mix, indspilning og masters er da også gode lommepenge.. Nu laver jeg jo også, som nogen af jer allerede ved, rap workshops med børn og unge rundt omkring i DK, og det tjener jeg da også en god skilling på... Så jeg er ikke bleg for at indrømme jeg også gør det for pengene, men til gengæld vil jeg også påstå at jeg har det fedeste job jeg på nogen måde ville kunne støve op :)

En anden ting jeg elsker, er når andre i gamet gi'r mig props. Især folk jeg har respekt for.. Blev f.eks. super stolt da Kværn fra McNatet gik ind og likede min fanside på facebook.. det kan være det lyder dumt, men jeg synes det er fedt at vide at folk man har respekt for også lægger mærke til en, på den front vil jeg lige slutte af med noget jeg har gået og sagt til mig selv de sidste 2-3 år...
"Mit MÅL med rappen er en dag at lave et track med Trepac, min DRØM at er lave et track med Onkel Tom"

Så er stilen ligesom lagt, jeg laver musik for ros og respekt :mrgreen:

Bruger
Bruger

Ske: Fedt svar, har det precis på samme måde. Tror mange konstnärer, ligemeget hvad de laver, går omkring og har ett behov för bekräftelse.. mange är nok ik engang bevist omkring det men bliver ved og ved og nyder det hver gang nogens hoved går op og ned till noget de har lavet.

Femmar: Det gör mig ked att läsa ditt svar. All respekt når du åbner Femmar-skabet på den måden men du får det nästan att lyde som om den tiden hvor sensationerna avlöste hindanden är förbi.. Ska ik spille smart men har genomgått en period för nylig hvor jag nok hade samma tankar som dig, men nu här i siste weekend tog min dame hjem till sin mor og ALLE i det bygning hvor vi har studio var väck.. Där blev jag totalt motbevisad og stod för förste gang i snart 2 år, alene, foran mine monitors, med volymen skruvat helt upp, og hoppade upp och ner som ett lille barn... och det eneste lydet där kunde komma ut från min mun var ett höjlyt "IIIIIHHHHH IHIHIHIHI HIH IIIIIIIIHHHHH"... Skal ik spille psykolog og sige att det samme vill ske för dig.. har ett par vänner hjemfra där är inne på sitt femte år men kreativ block.. men jag vill nästan lova dig att den fölelsen man hade en gang... den vill komma igen!

Jag tänker nästan aldrig om att jag vill leva av min musik och bli kendt på ett höjere plan.. titt kan jag sitta og drömme mig väck, når jag har lavet noget banger-shit, om hvad för nogen rappere der kommer over det, og att jag laver nogen fede cuts henover, og der er en fed video till som folk ser og jag får... som jag sade tidigare.. Opmærksomhed!
I grund og bund lever jag för att opleve den der "IIH"-fölelse... det er det eneste der driver mig enlig... men jag vill gerne vare kendt för det jag laver.. på gaden.. ik i Ekstrabladet.. og det er ik fordi jag prövar att spille old-school og vare en indie-nörd.. men fordi det er så langt väck att jag ik ka forestille mig det som noget realistiskt.

Och ännu en gang skal jag undskylde för det svenske piss.. har gået i 4 dage nu og velat skriva i den här tråden og den förste dagen jag får lyst till det är jag helt smadred fra arbejd. Håber i kan förstå det jag har skrevet ellers må i meget gerne skrive en PM hvis där skal förklaras noget ;) Heldigvis er det ik så fucked som en Dansk hiphop-communtiy jag var med i förr.. ka ik husk om det var på facebook eller hvad.. men hver gang jag skrev kom där et el andet om att man är svensk. Det kan jag godt ta men det tar bare fokus fra ämnet.. hver gang.. så fuck det.. här är det hygge-hygge!

God tirsdag beat-fookaz og fedt nice att läsa om folks tankar om sin musik!

/Megklo

Bruger
Bruger

Femmar: Hvor länge har du enlig haft det sådan som du siger du har det?

Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh. S
ca. 7 års tid :)

Det skal da lige siges at der engang imellem er lyspunkter, og jeg har da også lavet ting der er kommet ud de sidste par år, men jeg nyder bare ikke processen på samme måde som tidligere, og bruger f.eks. ikke mange timer på et enkelt beat, mine ting ender for det meste bare som 2-4 bars loopede skitser der ryger ned i mappen til de andre loopede skitser, hvor de så ligger og rådner op.

Super Bruger
Super Bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: 2400 NV - The SunShine State
Jeg har lavet beats i over 10 år og rappet lidt ved siden af.

Indtil for 3 års tid siden handlede det for mig om rap og rigtig mange beats. Jeg fokuserede ikke så meget på at få ting færdige eller for den sags skyld at få dem mixet ordenligt. Det prøver jeg så nu... Og på en måde skubber det desværre kreativiteten lidt ud af billedet, når man sidder og nørder med det tekniske.
Nu har jeg så også et temmelig tidkrævende job, kæreste, datter og hund - som jeg prøver at få tid til ved siden af musikken :mrgreen:

Målet er som sådan hverken penge eller berømmelse. I hvertfald ikke berømmelse anno 2013. Nok nærmere en respekt og anerkendelse fra folk jeg selv respekterer. Det er den old School hiphopper i mig... Hvis du ikke er go nok så gå hjem og øv til du er bedre end konkurrencen.

Jeg har også leget med ideen om at lave en plade i en eller anden forstand, men har droppet tanken - alene pga tidshorisonten for at gøre sådan et projekt færdigt. Men der kommer snart noget gratis download track fra mig!! Jeg skal bare lige ha det helt på plads.......... :mrgreen: :mrgreen:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time