Dato og tid er 19. august 2018, 20:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh. S
Hjemmestudieguide For Begyndere

Oprindeligt fra 08.08.2006 og delvist opdateret april 2011.

Skrevet af: Femma´r

Før i tiden var indspilnings gear af ordentlig kvalitet ikke noget normale mennesker kunne betale og det var ikke alle der havde råd, eller lyst til at betale i dyre domme for studietid, i studier der ofte var fordomsfulde og ikke havde nogen ide om hvordan hiphop skulle lyde. Derfor gjorde man, som så mange andre - man fandt måder at optage sit lort ned på. Nogle var heldige at kende en eller anden der havde et par mikrofoner og en 4 spors båndoptager og andre måtte nøjes med, at stjæle en af skolens båndoptagere, stille den op i midten af rummet, skrue op for musikken og råbe ned i den, med et ofte tragisk resultat. Der er ingen tvivl om at det i dag ser anderledes ud på den front. Der er sikkert nok stadig folk der står og råber ned i en båndoptager et eller andet sted, men der er nok flere der ikke vil tage til takke med den slags og med udbredelsen af hjemmecomputere, er det da også blevet gevaldigt lettere at komme videre (og her snakker jeg ikke om et headset i computeren til vokaler).

Jeg vil i denne artikel skrive om de ting der er nødvendige for det at lave et hjemmestudie. Jeg har valgt at gå ud fra det gear der skal til, samt enkelte tekniker og undlade nørdefaktorer, så som akustik og hvad der dertil hører (det kommer her på siden på et andet tidspunkt). Samtidigt har jeg delt gearet op i 3 klasser - lavt, mellem og højt - for at gøre det nemmere at finde ud af, hvad dit behov er. Og lad os så komme til sagen.

Først og fremmest skal du finde ud af hvad dit behov er. Vil du bare kunne indspille dit eget shit i en fornuftig kvalitet til en billig penge?, eller har du planer om at det skal være top professionelt og du skal leve af det? Uanset hvad dit behov er, ville det ikke være så fedt at bruge flere tusind kr. på gear og så skulle sælge det hele igen om 6 måneder, fordi det ikke er interessant mere. Så tænk grundigt over det før du tager spendér bukserne på. Mit råd, hvis du er helt grøn og ikke er sikker på hvad du vil, er at starte i det små. Og hvis det stadig er for lidt om 6 måneder, så kan du gå videre en klasse op.

Computer?

Pc eller Mac er ligegyldigt efter min mening. Dog skal det nævnes at de fleste professionelle studier sværger til Mac og at disse mere eller mindre er industristandard. Men da denne artikel er henvendt til begyndere, der for det meste "kun" har deres hjemmepc og sikkert ikke kan eller vil ofre 20.000 kr. eller mere på en seriøs Mac, så holder jeg mig til pc´en som hjertet i begynderstudiet.

Stationær eller bærbar?

Flere og flere bruger bærbare til at lave musik på, hvilket giver den fordel at man kan slæbe rundt med sit setup. Problemet med bærbare er, efter min mening, at de ikke kan opgraderes i særlig høj grad og det kan gå hen og blive et problem, medmindre man har røven fuld af penge og kan købe en ny når den anden er forældet efter 6 måneder. I et fast setup er en stationær at foretrække og med de lave priser på hardware, kan man faktisk bygge en super computer for under 6.000 kr.

Systemkrav?

Det kræver lidt ekstra af ens computer at lave musik og indspille. Det ideale ville være at have en computer udelukkende til musikbrug, men da det ikke altid er muligt findes der andre gode råd. F.eks. kan man lave en ekstra partition på sin harddisk, hvorpå man installerer Windows og alle sine musikprogrammer (og ikke andet), så slipper man for at computeren bruger ressourcer på alle mulige andre unødvendige ting. Ulempen ved at sætte sin computer op på denne måde, er dog at du skal genstarte hver gang du får lyst til at lave musik. Men det kan være det værd hvis man vil have optimale forhold.

Angående hardware, er en hurtig processor og en masse ram kodeordet - jo mere ram jo flere plugins og spor kan du køre. Det er samtidigt også en god ide at køre Windows XP da du godt kan regne med at dit udstyr ikke er kompatibelt med ældre versioner af Windows. Window 7 har stadig en smule problemer med en del produkter, så hvis du er hoppet på den vogn så undersøg grundigt om det produkt du vil arbejde med understøtter Windows 7 100%.

Husk at musik fylder, så en stor harddisk er rar at have og husk altid at tage backup :)

Lydkort?

Pci, Usb eller Firewire?

PCI/PCI-E et almindeligt lydkort (print) du sætter i din computer

Fordele= Stabilt og meget lav latency (forsinkelse) og kan overføre mere data end både firewire og usb.
Ulemper= Andre dele i computeren kan generere støj f.eks. Et grafikkort eller lign. Svært at tage med sig.

USB Et eksternt lydkort til Usb porten

Fordele: Nem tilslutning, transportabelt og ingen chance for støjgenerering fra computeren.
Ulemper: En del mere latency (forsinkelse) og generelt langsommere dataoverførsel.

Firewire et eksternt lydkort til firewire porten

Fordele: Nem tilslutning, transportabelt, ingen støjgenerering fra computeren. En del hurtigere og bedre performance end usb.
Ulemper: Ældre motherboards kan ikke altid følge med.

Eksempler på lydkort:

0 - 3000 kr.

(pci) - Echo Gina 3G
(usb) - Focusrite Scarlett 8I6
(usb) - AVID Mbox Mini
(firewire) - TC Electronic Impact Twin
(firewire) - Presonus Firestudio Mobile

3000 - 10.000 kr.

(pci/pci-e) - MOTU 2408 MK III
(pci-e) - EMU 1616M
(usb) - RME FIREFACE UC
(usb/firewire) - MOTU UltraLite-mk3 hybrid
(firewire) - MOTU Traveler
(firewire) - RME Fireface 400/800

10.000+ kr.

(pci-e) - MOTU HD 192 incl. pci-e-kort
(pci-e) - AVID ProTools | HD
(firewire) - Aprogee Ensemble (hvis det nu skal være Mac)
(firewire) - TC Electronic Digital Konnekt x32

Software?

Når du skal indspille vokaler/musik på din computer, skal du bruge noget sequencersoftware. Der findes masser af programmer der kan gøre arbejdet - de mest kendte er vel nok Cubase, Logic og Pro-Tools men mindre kan også gøre det. F.eks. Adobe Audition (tidligere Cool Edit). Det kræver ofte en del tid at sætte sig ind i disse programmer men hvis du har tålmodighed, så går der ikke længe før du har styr på det mest basale.

Mikrofon?

Det er ikke så svært at regne ud at man skal bruge en mikrofon hvis man vil indspille vokaler men spørgsmålet er tit "hvilken mikrofon skal jeg bruge". Der findes forskellige mikrofontyper men til indspilning af vokal i et studie vælger man oftest en kondensator mikrofon, da den er bedre til at opfange lydkilden. En kondensator mikrofon kræver dog også lidt ekstra strøm for at kunne fungere. Det kaldes Phantom Power (48V). Derfor skal man bruge et indgangstrin der kan give den dette (preAmp). Læs mere om PreAmps nedenunder. Der er stor forskel på kvaliteten af mikrofoner og det er tit svært som førstegangskøber at vælge hvilken en man skal købe. Som udgangspunkt kan man sige at man får hvad man betaler for men da det er sagt, skal det også siges at der findes mange gode billige mikrofoner på markedet i dag.

Eksempler på mikrofoner:

0 - 3000 kr.

SE Electronics Z3300A
Groove-Tubes GT5-Studio
Røde NT-2A

3000 - 10.000 kr.

Neumann TLM 103
AKG C414B XL II
SE Electronics Z5600a II

10.000+ kr.

Telefunken AR5
Neumann U 87
Brauner VM1
Sony C-800G

PreAmp?

En PreAmp er en forforstærker som styrer signalet fra micen og hen til lydkortet. Preampen har en 48v funktion som kondesatormikrofoner skal bruge for at fungere. Der findes mange forskellige preAmps og nogle har flere funktioner, end alene at være forstærker, så som compressor, eq, gate og de-esser, hvilket godt kan være en hjælp for nogle, mens andre ser den slags for overflødige features. Men det er en smagssag. De fleste mixere har også Phantom power på 1 eller flere kanaler og de kan derfor også bruges som indgangstrin, men det kommer vi til.

Efter min mening er en god preAmp vigtigere end en god mikrofon (hvis det kommer til dét).

Eksempler på preamps / channelstrips:

0 - 3000 kr.

ART Pre-amp Tube MP
Presonus Studio Channel
GA Project Pre 73

3000 - 10.000 kr.

CHANDLER LIMITED GERMANIUM
GREAT RIVER ME-1 NV
SPL CHANNEL ONE MK2

10.000+ kr.

Avalon VT-737SP
MANLEY VOXBOX
Tube-Tech MEC 1A

Monitors?

Almindelige højtalere (Hi-Fi) "farver" lyden. Det vil sige at den fremhæver eller nedtoner frekvenser, hvilket gør det svært at få alle detaljer frem når du mixer og resultatet vil derfor ofte være, at det lyder meget anderledes på andre højtalere. Det kan dog være godt med et sæt i studiet til at teste dit mix på.

Når det kommer til monitors, bliver det straks sværere. Der er ofte stor forskel på de forskellige mærker og modeller og det kan være svært at bestemme sig i butikken, med mindre man selvfølgelig ved præcist hvad man vil have. Mange monitors "snyder" med lyden og gengiver ikke den oprindelige lyd og det kan derfor være et problem, når man skal mixe. Derfor bør man som udgangspunkt gå efter dem der har det mest flade signal, hvilket vil sige at de ikke fremhæver visse frekvenser frem for andre. Hav derfor altid en cd med hjemmefra når du skal lytte på monitors og lyt efter detaljer og ikke efter hvilken der får det til at lyde stort og smukt.

Aktive eller Passive?

Med aktive monitors slipper du for en forstærker, da der sider en forstærker i hver højtaler. Vælger du passive skal du bruge en ekstern forstærker. Angående forskellen på kvaliteten mellem Aktive og Passive er vi ude i noget nørderi hvor vi som normale dødelige ikke kan være med eller bare ikke gir en fuck.

Det handler først og fremmest om at kende sine monitors og hvis du kan få dine mix til at lyde godt andre steder end hos dig selv, med dem du bruger, betyder det intet om de koster 1.500 kr. eller 30.000 kr. Det er min mening. Det skal dog lige siges at et par gode monitors gør det hele en del lettere.

Det kan være en god ting at have mere end et sæt monitors, så du kan krydstjekke dine mix mens du mixer.

Eksempler på monitors (sæt):

0 - 3000 kr.

Prodipe Pro8
ESI nEAR06
KRK RP 5G2

3000 - 10.000 kr.

Adam A7
Dynaudio Acoustics BM5A
KRK VXT 8

10.000+ kr.

Adam P22-A
Genelec 8250A
Adam S2.5-A

Mixer?

Når man siger studie til folk, tænker de fleste næsten altid på en 2 meter lang mixepult, med en halv milliard knapper. Men du kan sagtens have et hjemmestudie uden at ha en mixer og det er nok de færreste der har råd, eller brug for en kæmpe en af slagsen alligevel, i et software setup. Det skal dog tilføjes at de fleste nok finder det rart med bare en mindre en af slagsen til deres hardware, plus at den kan være rar at bruge som monitorsignal ved vokal indspilninger, da signalet på lydkortet tit er en smule forsinket. Man kan også benytte en mixer i stedet for en stationær preamp det kræver bare lidt indblik i routing, som jeg ikke vil gå i detaljer med her.

Eksempler på mixere:

0 - 3000 kr.

Soundcraft Compact 4/10
Mackie 1202VLZ PRO
Yamaha MG12/4FX

3000 - 10.000 kr.

Soundcraft ES
Mackie ONYX 1620

10.000+ kr.

Mackie Analog 8-bus
Yamaha 01V96V2
SSL C200

Det var så en hurtig gennemgang af hvad du behøver for at komme i gang. Håber du blev klogere.

Hardcore Bruger
Hardcore Bruger
Brugeravatar

Der er vel kommet nogle nye sager, siden denne artikel blev oprettet? :)

Admin
Admin
Brugeravatar

Nej ;)

Det kunne være jeg skulle have skrevet den oprindelige dato for artiklen, for lige nu ser det ud til jeg skrev den i år. Laver lige en opdatering en af dagene. :)

Super Bruger
Super Bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Hahaha, jeg stemmer for at Femma'r opdaterer gear-listen efter hver måned... Det handler om at være aktuel!
Det er stadigvæk en rasende god guide til younglings, jeg har henvist til den et hav af gange!
Jeg takker for den igen, i får alle sammen et ekstraordinært sæt bryster

Vedhæftede filer:
bryster til femmar2.jpg
bryster til femmar2.jpg [ 191.88 KiB | Vist 18231 gange ]

Veteran
Veteran
Brugeravatar

Geografisk sted: 7430 ikast
Jeg sys faktisk at hun ser ret sød ud

Super Bruger
Super Bruger
Brugeravatar

lidt mager, men ja!

Veteran
Veteran
Brugeravatar

Geografisk sted: 7430 ikast
hellere mager end dobbelt hager :i

Super Bruger
Super Bruger
Brugeravatar

mager over krager!

Hardcore Bruger
Hardcore Bruger
Brugeravatar

Femmar skrev:
Nej ;)

Det kunne være jeg skulle have skrevet den oprindelige dato for artiklen, for lige nu ser det ud til jeg skrev den i år. Laver lige en opdatering en af dagene. :)

Hej Femmar,
Tak for det og et godt nyt år til dig ;)

Bruger
Bruger

boone skrev:
Jeg takker for den igen, i får alle sammen et ekstraordinært sæt bryster

Hun ligner en med en virkelig sød personlighed! :D

Hardcore Bruger
Hardcore Bruger
Brugeravatar

Femmar skrev:
Nej ;)

Hej Femmar,

Havde du stadig planer om at opdatere den? ;)

Admin
Admin
Brugeravatar

yeps har bare lidt svært ved at tage mig sammen ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time