Dato og tid er 19. august 2018, 20:35

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh. S
Niels Spohr - "Klinkmatic"

Udgivet: 2007
Selskab: Selvfinansieret
Producer: Niels Spohr, DJ Talkback, Arek m.fl.

Anmeldt af: Femma´r

Første gang jeg stødte på navnet Niels Spohr, var inde på den nu lukkede Undergrunden.dk, hvor han havde et nummer eller to liggende (så vidt jeg husker). Siden det har jeg ikke hørt noget fra manden, som ifølge pressemeddelelsen hævder at være en undergrundslegende (????). Nå, men Spohr er, hvis ikke legende, i hvert fald en af de ældre i gamet. Han er fra det mørke Jylland, og har flere mere eller mindre ukendte (herovre i Hovedstaden) undergrundsudgivelser bag sig. Hans seneste projekt er det selvfinansierede album Klinkmatic, som jeg her har fået glæden af at anmelde. Spohr er producer og rapper, men har på dette projekt valgt at lade andre producere hovedparten af pladens 11 numre. Klinkmatic gæstes på producersiden bla. af Amerikanske Domingo, Dj Talkback og Dj Xfarm, og lad os så se hvad der er kommet ud af det.

Første track hedder Sorgerne Og Sejrene og er produceret af Niels selv. Tracket lægger ud med lidt psykedeliske baggrundspads, og en simpel bassline med et kick og et vokalsample som jeg må erkende at jeg ikke kan tyde. Siden følger resten af trommerne, som består af en snare med et handclap, en varieret hihat, og resten af musikken som er nogle hornsamples, som kommer ind i ny og næ. Lydmæssigt lyder det meget fornuftig, men sammensætningen af de forskellige elementer siger mig ikke det store. Det er specielt hornene der efter min mening ikke rigtigt passer ind, og det hele kommer til at lyde en smule rodet. Rappen er meget ringe; ved ikke helt hvad det er der går galt men det lyder ikke fedt. Ikke et særligt godt track.

Der Er Så Mange hedder næste track og er produceret af en fyr der kalder sig Kolde Volle. Her er der klippet godt og grundigt i et gammelt trommebreak, og fyret op under livebassen. Det er så tilsat et organsample af en art og det lyder faktisk rigtigt nice. Trommerne og basslinen leder tankerne hen på de gode gamle 90´ere, hvilket varmer mit hjerte. At der så bliver cuttet til den store guldmedalje oven i hatten, af Dj Direct, gør det ikke værre. Hvis jeg skal nævne rappen, så er det en smule bedre end på første track, men der er stadig lang vej igen. Tror det handler om at jeg ikke bryder mig om måden Niels har det med at skynde sig for meget, sådan at ordene tit kommer ind på en malplaceret måde. Men alt i alt er dette track absolut et lyt, eller mere værd.

Så kommer vi til titeltracket Klinkmatic, som er produceret af den anerkendte Amerikanske producer Domingo. Nå, men her har vi så et beat, med noget klippet klaver, en bas og nogle trommer. Simpelt men effektivt. Trommerne ligger ultra tight, og klaveret og bassen leger med hinanden (no homo). Nice beat. Desværre ødelægger Niels Spohr tracket, med sit meget irriterende flow, som jeg desværre allerede er godt træt af. Trist.

En Boombappers Bekendelser hedder track 4. Så er vi for anden gang i træk ude i noget klaver, dog denne gang bestående af et dystert klaversample. Lyden er mørk, i forhold til de tidligere tracks, men det betyder intet, da klaversamplet er tilsat nogle lækre laidback trommer, og en dyb bas der holder 100%. Det her beat er simpelt og lækkert. Nogle vil måske syntes det er kedeligt, men fuck dem. Rappen er nedtur, men sådan er det jo. Coolt beat, som er produceret af Arek.

Track 5 er produceret af Duno Uno, og det hedder Hvem Er?. Minimalistisk må være kodeordet her. Beatet kører derudaf, med et tight og tørt trommespor tilsat nogle stabs, og noget lavt baggrundstrip, i form af noget som minder om noget bas, der følger takten i dobbeltempo. Det hele bliver desværre dog hurtigt lidt kedeligt, selvom det har sin charme. Rappen denne gang er leveret af flere forskellige, bla. MD fra Jyder med Attituder. Redder det tracket som helhed? NEJ, for desværre er det kun 2 ud af de 4 rappere på tracket, der lyder ok. Forresten ligger der nogle meget fede cuts på tracket, leveret af Dj Guller.

Halvvejs er vi kommet til En Myre I Tuen. Nummeret er produceret af Niels Spohr, og er noget skummelt Def Jux inspireret keyboard gejl. Simple trommer, tilsat en lydkollage af mørke keyboardlyde (sådan lidt sci-fi). Egentligt lyder beatet ok, og det festlige lo-fi stemme-omkvæd er sgu meget sjovt. Det sjoveste er dog at outrobeatet, som nummeret går over i til sidst, lyder federe end resten. Man skulle ha byttet rundt der, efter min mening.

Rus Dræb Destruktion Stress, er produceret af Dj Xfarm, og er et meget stille klaverbeat. Klaveret lyder selvspillet (don´t kill me if im wrong), og melodimæssigt er det dejlig deprimerende. Lyden er desværre lidt for pæn, hvilket det jo ofte bliver med selvspillede ting, og det passer derfor ikke 100% lydmæssigt til de fede støvede trommer som ligger bunden. Men det er langt fra katastrofalt, og jeg kan næsten godt leve med det. Spohr har lavet en dyb tekst, som faktisk er nice, men leveringen halter. Et rimeligt nummer, men heller ikke mere.

Velkommen Til Livet,er produceret af Dj Talkback, og består af det samme sample som Dj Premier brugte på "Face Off ", fra M.O.P´s Warriors plade. Fyyyyyha. Nå, men han har flippet det lidt anderledes. Men det hjælper ikke, da jeg kun vil, og kun kan høre M.O.P på det. Det kan jo selfølgelig ske at Talkback ikke kender til Warriors albummet; i så fald kan jeg kun anbefale ham at gå ud og købe det. Men igen, det kan jo også være at Talkback ikke gir en fuck om at det er brugt før. Anyways siger det her track mig intet.

Track 9 hedder Lapper a Papir og er produceret af Arek. Beat et er bygget op omkring et simpelt spillet vst-organ, tilsat nogle støvede trommer (igen), en meget simpel bas på et slaget (og lige før), og bells synthlyde i omkvædet. Det her beat er utrolig kedeligt, og fanger mig slet ikke. Rappen er heller ikke værd at skrive om.

Næstsidste track er Hvem Sagde Fri, og her har vi fat i nogle kedelige trommer tilsat et Three Degrees sample, som jeg har hørt på mange andre tracks brugt meget bedre. Heldigvis bliver samplet og trommerne skiftet ud i slutningen af nummeret med noget jazzet lir, og nogle lidt mere støvede trommer, som gør det lidt bedre. Tracket er produceret af Spohr, og jeg må hellere lige huske at nævne at teksten er fed, dog bliver tracket aldrig toppen af cocken.

Også Kaldet Klinken er sidste track, og her bliver jeg så nødt til rynke lidt på brynene. Hvor er det lige jeg kender det John Barry sample fra? Nåååå ja, det er det jeg brugte i 1999 på et Klanen Med Planen nummer til A-Siden. Nu ved jeg godt, at den plade nok ikke er den kendeste, og bedst sælgende cd i hiphophistorien, og det er sikkert brugt 20 gange før, men alligevel. Nå, men Talkback som har produceret det her, har brugt hele samplet hvor jeg kun brugte starten i sin tid. Samplet er rigtigt agent-tema (bedste John Barry stil), og er her tilsat nogle kedelige trommer som ikke gør det store for samplet. Til sidst i nummeret ligger der så en masse tighte cuts og luner lidt, som i denne omgang er lagt af Dj Direct. Jeg gider ingen gang nævne rappen, og alt i alt er dette sidste nummer ikke noget at råbe hurra for.

Konklusion:

Jeg har virkelig prøvet at finde positive ting ved Klinkmatic, men det har været svært, da jeg ikke syntes at pladen virker særligt gennemarbejdet. Og hovedparten af produktionerne er decideret malplaceret i forhold til rappen. Domingos bidrag er uden tvivl pladens bedste, efterfulgt af henholdsvis Kolde Volles beat og Areks første produktion (2,3 og 4). De numre Spohr selv har produceret, falder meget ud fra resten af pladen, både stil og lydmæssigt, men passer bedre til hans rapstil trods alt. Dj Talkback har produceret fede ting før, men har her leveret jævnt dårlige produktioner, som virker lidt som venstrehåndsarbejde. Kort sagt så svinger produktionssiden meget på albummet, men sådan sker det jo tit når man hiver 100 producere indover, med hver deres stil og udtryk. Normalt skriver jeg ikke meget om rappen i mine anmeldelser, men på netop dette album har rappen rigtig meget at sige, da den i mine øjne ødelægger alt. Det er jo ikke længere en hemmelighed at jeg ikke er nede med Spohrs evner som rapper. Dette skyldes mest hans flow, som jeg syntes ligger på et meget lavt niveau. På plus siden skal det da siges, at han til tider skriver gode og vedkommende tekster, men det vejer langt fra op for hans manglende evne, til at gi et beat "modstand". Det virker som om at Spohr ikke har skrevet sine tekster til de pågældende beats, eller også er det bare hans stil at ligge meget dårligt på dem. Bottomline er, at Klinkmatic er et album jeg ville holde mig fra, medmindre man bare skal have alt dansk rap, der bliver udgivet. Lidt trist, da Spohr virker som en cool fyr, der virkelig brænder for "real" hiphop, og har noget at sige.

Beats: 4/10 - Rap: 2/10

3

Hardcore Bruger
Hardcore Bruger
Brugeravatar

Du laver nogle sindsygt fede anmeldelser Femmar!
Jeg er meget enig i din kritik. Det er som om at spohr prøver at ramme et untight 'Kool keith' ala flow, men det virker sgu ikke rigtig. Desværre.....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time